A A A K K K
для людей з обмеженими можливостями
Валківська міська територіальна громада
Богодухівський район

Харківська область

Фонд соціального страхування

Відповіді на поширені запитання щодо е-лікарняних

Уже з першого жовтня електронні лікарняні повністю замінять своїх паперових попередників. Упродовж наступних двох тижнів інформаційні системи, протоколи обміну даними і правила створення медичних висновків доопрацюють – аби врахувати помилки і нюанси, до яких виникали питання у лікарів, працівників і роботодавців під час тестового періоду.

Тож у жовтні деякі норми, що діють зараз, будуть модернізовані. Наприклад, зміниться термін формування медвисновку і номер е-лікарняного.

Але більшість положень залишаться чинними – головні з них ми докладно роз’яснили у серії публікацій про електронні лікарняні (у телеграм-каналі https://t.me/socialfund їх можна зручно знайти за тегом #елікарняні). Щодо інших консультували у коментарях в соцмережах і під час індивідуальних звернень.

Публікуємо відповіді на найпоширеніші із запитань, які ми отримуємо від застрахованих осіб і їх роботодавців, та які ще не висвітлювали в роз’ясненнях:

Як зрозуміти, отримав працівник невиробничу травму або мав загальне захворювання, якщо йому створено е-лікарняний з причиною непрацездатності «1»?

В електронних лікарняних причина непрацездатності вказується за оновленими кодами – вони відрізняються від визначених для паперових листків непрацездатності. Якщо в паперових лікарняних для загального захворювання та травми невиробничого характеру визначено два різні коди, то в електронному в обох випадках вказується код «1 - Тимчасова непрацездатність внаслідок захворювання або травми, що не пов’язані з нещасним випадком на виробництві».

Діагноз – персональні дані працівника. Тож з’ясовувати деталізовану причину непрацездатності не варто.

Коли в паперових лікарняних зазначено, що працівник мав травму невиробничого характеру, роботодавці запитують в співробітника пояснення. Чи потрібно це роботи у випадку е-лікарняних?

Роботодавці брали в працівників пояснення щодо обставин травмування, аби правильно призначити матеріальне забезпечення. Адже допомога по тимчасовій непрацездатності не надається, наприклад, у разі одержання травми при вчиненні кримінального правопорушення, навмисного заподіяння шкоди своєму здоров’ю, хвороби або травми через сп’яніння тощо.

Оскільки в е-лікарняних неможливо визначити, мав працівник травму або загальне захворювання, запитувати таке пояснення не потрібно.

Водночас, в е-лікарняному наявна помітка щодо ознак алкогольного чи наркотичного сп’яніння. Якщо тимчасова непрацездатність працівника пов’язана зі сп’янінням, комісія з соціального страхування підприємства має відмовити в призначенні допомоги.

Якщо працівник має довготривале захворювання, то йому оплатять е-лікарняний лише після одужання?

Ні, застрахованій особі, яка довго хворіє, Фонд соціального страхування України оплатить кожний проміжний е-лікарняний. Як і у випадку паперових листків, один страховий випадок може оформлюватись декількома електронними лікарняними. Вони створюються як продовження первинного і підлягають оплаті кожен після своєї видачі.

Однак якщо паперовий лікарняний може продовжуватись лікарем одноосібно до 15 календарних днів, то медичні висновки для формування е-лікарняних лікарі можуть створювати самостійно терміном до 30 календарних днів. Подальше підтвердження тимчасової непрацездатності потребує огляду лікарсько-консультативною комісією (ЛКК).

Орієнтовний термін непрацездатності пацієнта, визначений у е-лікарняному, має ґрунтуватись на індивідуальних показниках стану здоров’я людини та медичних протоколах. Якщо пацієнт не одужає в орієнтовно визначений при огляді термін, лікар сформує новий медичний висновок, на підставі якого сформується окремий, продовжений е-лікарняний.

Оскільки електронний лікарняний працівника стає готовим до сплати лише після завершення визначеного у ньому періоду непрацездатності, не варто формувати надто довгі медичні висновки, якщо для цього немає вагомих підстав.

 

Багато запитань, що надходять до ФССУ, стосуються функціонування і роботи кабінету страхувальника на вебпорталі Пенсійного фонду України. Щодо цих питань потрібно звертатись на гарячу лінію ПФУ: 0-800-503-753

 

Добірка основних публікацій щодо електронних лікарняних:

● Коли на час перехідного періоду е-лікарняні стають готовими до сплати: https://t.me/socialfund/1395

● Які особливості оформлення заяви-розрахунку за е-лікарняними: https://t.me/socialfund/1408

● Як можна подати заяву-розрахунок за е-лікарняними: https://t.me/socialfund/1389

● Як діяти працівнику, якщо йому відкрили е-лікарняний: https://t.me/socialfund/1351

● Як діяти роботодавцю, якщо працівнику відкрили е-лікарняний: https://t.me/socialfund/1356

До 01 жовтня е-лікарняні стають готовими до сплати через 5 днів після закриття

Перехідний період впровадження електронних лікарняних було продовжено до 01 жовтня – відповідний наказ Міністерства охорони здоров’я України № 1836 підписали 28.08.2021. На цей час пацієнти все ще можуть отримати як паперові, так і е-лікарняні залежно від закладу охорони здоров’я. А в разі вагітності та пологів, захворювання на ВІЛ або психічного розладу мають бути видані виключно паперові листки непрацездатності.

Окрім відстрочення повного переходу на електронні листки непрацездатності, наказом було внесено ряд інших змін, зокрема, щодо набуття е-лікарняними статусу виданих.

Коли на час перехідного періоду е-лікарняні вважаються виданими?

● До завершення перехідного періоду е-лікарняні вважаються виданими і стають готовими до сплати через 5 днів після закриття. Нагадаємо, раніше електронні лікарняні вважались виданими і ставали готовими до сплати на наступний день після закриття е-лікарняного.

Зверніть увагу, електронний лікарняний в особистих кабінетах має статус «закритий» одразу з дати свого відкриття, однак він є закритим днем у майбутньому – відповідна дата закриття зазначена у е-лікарняному та є плановою датою завершення тимчасової непрацездатності або повторного огляду, після якого буде сформовано новий медичний висновок і створено продовжений е-лікарняний тощо.

Відповідний наказ МОЗ: https://moz.gov.ua/article/ministry-mandates/nakaz-moz-ukraini-vid-28082021--1836-pro-zatverdzhennja-zmin-do-dejakih-normativno-pravovih-aktiv-ministerstva-ohoroni-zdorov%E2%80%99ja-ukraini

● Така тимчасова норма діятиме упродовж вересня та допоможе зменшити ризики помилок при формуванні е-лікарняних в окремих випадках – наприклад, коли працівник захворів одразу після прийняття на роботу та дані щодо його працевлаштування не встигли синхронізуватись, або дві застраховані особи мають тотожні прізвище, ім’я, по батькові і різницю лише в одну цифру в ідентифікаційному коді тощо.

● Упродовж цього місяця протоколи обміну даними, інформаційні реєстри і системи доопрацюють, аби електронні лікарняні формувались на підставі медичних висновків чітко і без технічних помилок.

● Отже, до жовтня е-лікарняний буде ставати підставою для призначення матеріального забезпечення через 5 днів після свого закриття.

● Аби відслідковувати це було легше, статус е-лікарняного автоматично зміниться на «готово до сплати». З цього дня роботодавець має упродовж не більш ніж 10 календарних днів призначити працівнику допомогу.

● Після завершення перехідного періоду готовим до сплати е-лікарняний буде ставати, як і передбачено, на наступний день після закінчення періоду тимчасової непрацездатності. Тож призначення допомоги відбуватиметься швидше.

Заяву-розрахунок за е-лікарняними можна подати через програмне забезпечення або на паперових носіях

Кожного робочого дня до Фонду соціального страхування України роботодавці подають заяви-розрахунки для фінансування близько 17 тисяч лікарняних листків. 80% з них подаються онлайн – за допомогою клієнтського спеціалізованого програмного забезпечення.

Однак зверніть увагу, що наявний в електронному кабінеті страхувальника на порталі електронних послуг Пенсійного фонду України інтерфейс для подання заяв-розрахунків наразі не має функціональної реалізації. У випадку подання роботодавцем заяви-розрахунку через кабінет така заява-розрахунок не передається до органів Фонду соціального страхування України!

Скористайтесь клієнтським спеціалізованим програмним забезпеченням – страхувальники самостійно обирають зручну їм програму для документообігу.

Щоб подавати документи онлайн із застосуванням електронного підпису/печатки потрібно укласти відповідний договір – це можна зробити, звернувшись до відділень робочих органів виконавчої дирекції ФССУ.

● Контакти у розрізі регіонів: http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/968493

● Примірний договір: http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/970830

Вибір способу подання заяви-розрахунку залишається добровільним для всіх страхувальників – у разі потреби, документ все ще можна подати на паперових носіях. Однак ми радимо віддати перевагу дистанційним способам і перейти на електронний документообіг. Це дозволить пришвидшити подання заяв-розрахунків і повідомлень про виплату коштів застрахованим особам, а в період карантину – обмежити контакти для протидії поширенню коронавірусної інфекції. Подання електронного документа надає страхувальнику право не подавати його на папері.

Нагадаємо, саме від дати отримання Фондом заяви-розрахунку залежить дата фінансування матеріального забезпечення застрахованим особам, зокрема, допомог по тимчасовій втраті працездатності, а також по вагітності та пологах.

 

Як діяти працівнику, якщо йому відкрили е-лікарняний?

Поступово Україна переходить на автоматичне формування е-лікарняних замість видачі паперових листків непрацездатності. Уже з вересня всі заклади охорони здоров'я мають повністю перейти на формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність.

Як діяти працівнику, якщо йому відкрили е-лікарняний?

● Якщо працівник є застрахованою особою, то в разі оформлення лікарем медичного висновку про тимчасову втрату працездатності для нього автоматично сформується е-лікарняний. Також е-лікарняний автоматично відкриється в разі оформлення медичного висновку для дитини застрахованої особи, яка потребує догляду.

● Одразу після створення медичного висновку потрібно повідомити про це роботодавця. Це можна зробити будь-яким зручним обом способом, наприклад, телефоном.

● Якщо працівник має ЕЦП, він зможе переглянути свій е-лікарняний в особистому кабінеті застрахованої особи на сайті Пенсійного фонду України. Але зазвичай у цьому немає потреби – усю необхідну інформацію щодо е-лікарняного роботодавець бачить у власному кабінеті страхувальника.

● Водночас, роботодавець бачить лише загальну інформацію щодо тимчасової непрацездатності свого працівника, необхідну для призначення матеріального забезпечення – йому недоступний ані діагноз, ані інші приватні відомості застрахованої особи.

● Не потрібно передавати роботодавцю медичний висновок про тимчасову непрацездатність – він містить персональні дані і не призначений для сторонніх. Також медичний висновок не є підставою для нарахування матеріального забезпечення.

● Якщо працівник не одужає у визначений в першому медичному висновку термін, лікар створить наступний медичний висновок, який продовжить тимчасову непрацездатність – про це потрібно повідомити роботодавця.

● Одразу після завершення періоду тимчасової непрацездатності е-лікарняний працівника змінює свій статус на «Готовий до сплати».

● З цього моменту роботодавець має упродовж не більш ніж 10 календарних днів призначити працівнику матеріальне забезпечення, а після дати призначення не пізніше ніж через 5 робочих днів сформувати і передати до ФССУ заяву-розрахунок.

● Саме від дати подання роботодавцем заяви-розрахунку залежить дата фінансування допомоги від Фонду працівнику.

● Ми радимо не втрачати зв’язок із роботодавцем, цікавитись станом оформлення заяви-розрахунку і знати точну дату її подання.

● Знаючи точну дату подання заяви-розрахунку за своїм е-лікарняним, працівник може слідкувати за станом фінансування онлайн у телеграм-каналі Фонду: https://t.me/socialfund.

● Інформація щодо профінансованих дат, у які роботодавцями було подано заяви-розрахунки, оновлюється у телеграм-каналі за тегом #фінансування_оперативно. Зазвичай проходить декілька банківських днів, доки після здійснення фінансування кошти надійдуть на рахунки роботодавців для виплати допомог працівникам.

● Однак аби працівники могли точно дізнатись, чи кошти вже перераховано їх роботодавцю, ми ввели у телеграм-каналі додаткову звітність за тегом #фінансування_страхувальників – інформація оновлюється у розрізі регіонів і означає, що кошти за заявами-розрахунками, поданими по наведену дату, вже знаходяться на рахунку роботодавця.

Після того, як кошти надійдуть на рахунок, роботодавець має виплатити допомогу працівнику у найближчий після дня призначення допомоги строк, установлений для виплати заробітної плати, або одразу після отримання коштів від ФССУ.

 

Пресслужба виконавчої дирекції
Фонду соціального страхування України

 

Фонд прийняв на оплату майже 3 тисячі е-лікарняних

Станом на сьогодні Фонд соціального страхування України прийняв на фінансування 1 704 заяви-розрахунки від роботодавців для фінансування допомог за 2 867 е-лікарняними.

Про це повідомила заступниця директора виконавчої дирекції ФССУ Владислава Хижняк на селекторній нараді із керівництвом і фахівцями управлінь ВД Фонду в областях і місті Києві. Участь у заході також взяли начальниця управління матеріального забезпечення та страхових виплат виконавчої дирекції Фонду Світлана Зарубіна, заступниця начальника управління – начальниця відділу матеріального забезпечення Анна Харченко, головна спеціалістка відділу медичної експертизи Ірина Калініченко, представники розробника ЄІАС Фонду та інші.

«У липні ми отримали від роботодавців перші заяви-розрахунки, які містили в собі електронні лікарняні. На сьогодні таких заяв уже 1 704 за майже трьома тисячами е-лікарняних, і щодня ця кількість збільшується. Медичні висновки при тимчасову непрацездатність формуються в 44% усіх закладів охорони здоров’я та ФОП, які отримали ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики та здійснюють експертизу з тимчасової втрати працездатності», – говорить Владислава Хижняк.

Представники розробника ЄІАС Фонду представили фахівцям робочих органів напрацьовану групу підсистем «Оброблення та аналіз електронних листків непрацездатності» та надали рекомендації щодо її практичного застосування.

За словами Владислави Хижняк, на сьогодні 80 тисяч медичних висновків було автоматично відправлено в Електронний реєстр листків непрацездатності Пенсійного фонду України, а готовими до сплати є вже 36,6 тис. електронних лікарняних.

«Готовим до сплати е-лікарняний стає на наступний день після дати завершення тимчасової непрацездатності працівника, статус е-лікарняного автоматично змінюється в кабінеті страхувальника. З цього моменту роботодавець має упродовж 10 календарних днів призначити працівнику матеріальне забезпечення та, якщо тривалість лікарняного понад 5 робочих днів або він підлягає оплати за кошти Фонду з першого дня , упродовж 5 робочих днів після призначення подати до ФССУ заяву-розрахунок для фінансування допомоги», – зауважила Анна Харченко.

Також вона зазначила, що на період перехідної моделі в разі вагітності та пологів лікарі мають видати паперовий листок непрацездатності. Формування медичних висновків і створення е-лікарняних з цієї причини непрацездатності під час перехідного періоду по впровадженню електронних лікарняних не передбачено.

Окремо Анна Харченко звернула увагу роботодавців на доступні механізми подання заяв-розрахунків за е-лікарняними – станом на сьогодні подати заяви-розрахунки за е-лікарняними можливо:

в електронному виді за допомогою клієнтського спеціалізованого програмного забезпечення із застосування електронного підпису/печатки,

або на паперових носіях.

«У кабінеті страхувальника на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду наявний інтерфейс подання заяви-розрахунку безпосередньо з кабінету – однак, на сьогодні це лише напрацювання візуального інтерфейсу, функціональна реалізація відсутня. Тобто у випадку подання роботодавцем заяви-розрахунку через кабінет на сайті Пенсійного фонду така заява-розрахунок не передається до органів Фонду соціального страхування України та не підлягає оплаті. Подати заяву на фінансування матеріального забезпечення в електронному вигляді роботодавці, як і раніше, можуть за допомогою клієнтського спеціалізованого програмного забезпечення», – говорить Анна Харченко.

Світлана Зарубіна та Ірина Калініченко надали фахівцям робочих органів виконавчої дирекції Фонду рекомендації та практичні поради щодо організації роботи з моніторингу відомостей з Електронного реєстру листків непрацездатності.

«Впровадження е-лікарняних не лише унеможливлює обіг фальсифікованих листків непрацездатності, але і дозволяє ефективніше проводити перевірки обґрунтованості встановлення тимчасової непрацездатності. Зокрема, завдяки ризик-орієнтованим підходам фахівці Фонду з вищою медичною освітою мають можливість здійснювати моніторинг сформованих е-лікарняних», – говорить Світлана Зарубіна.

Ірина Калініченко звернула увагу на наявні критерії фільтрації е-лікарняних і нагадала основні фактори ризику, які є підставою для відбору документу на перевірку.

Нагадаємо, поступово Україна переходить на автоматичне формування е-лікарняних замість видачі паперових листків непрацездатності. Перехідна модель триватиме з червня по серпень цього року.

 

 

Пресслужба виконавчої дирекції
Фонду соціального страхування України

 

Як діяти роботодавцю, якщо його працівнику відкрили е-лікарняний?

Уже з вересня заклади охорони здоров'я мають повністю перейти на формування медичних висновків замість видачі пацієнтам звичних паперових листків непрацездатності.

Е-лікарняні формуються автоматично одразу після створення медичного висновку, якщо пацієнт є застрахованою особою – тобто має офіційне працевлаштування, є ФОП тощо. Також е-лікарняний автоматично відкриється для одного із застрахованих батьків, якщо медичний висновок сформовано для дитини, яка потребує догляду.

Як діяти роботодавцю, якщо його працівнику відкрили е-лікарняний?

● Якщо щодо страхового випадку працівника сформують електронний медичний висновок про тимчасову непрацездатність замість видачі паперового лікарняного, на його підставі автоматично сформується е-лікарняний.

● Одразу після створення медичного висновку, працівник повинен повідомити про це роботодавця зручним обом способом. Краще завчасно обговорити на підприємстві, як саме працівники будуть повідомляти про свою тимчасову непрацездатність.

● Сповіщення про відкриття е-лікарняного надійде роботодавцю в кабінеті страхувальника на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України.

Портал електронних послуг: https://portal.pfu.gov.ua

Гаряча лінія з питань користування кабінетом страхувальника: 0-800-503-753

● Сформований е-лікарняний стане доступним для перегляду у день його створення. Він одразу матиме статус «Закритий», а після завершення терміну тимчасової непрацездатності працівника його статус зміниться на «Готовий до сплати». З цього моменту е-лікарняний стає підставою для надання матеріального забезпечення.

● На призначення працівнику матеріального забезпечення відведено не більше 10 календарних днів з дня закінчення періоду тимчасової непрацездатності, визначеного е-лікарняним.

● Готовий до сплати е-лікарняний друкується або залишається в електронному вигляді (за рішенням роботодавця).

● Кадрова служба або відповідальна особа кадрової служби визначає страховий стаж застрахованої особи (пільги) та кількість календарних днів непрацездатності, що підлягають оплаті за рахунок коштів роботодавця та Фонду соціального страхування України. Зазначена інформація (за бажанням або визначенням роботодавця) формується у паперовому або електронному вигляді.

● Е-лікарняний, відомості щодо визначеного страхового стажу та кількості днів непрацездатності, що підлягають оплаті, передаються до комісії (уповноваженого) із соціального страхування підприємства.

● Комісія із соціального страхування на підприємствах продовжує свою роботу та зберігає весь обсяг функцій, передбачених Положенням про комісію (уповноваженого) із страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності, затвердженим постановою правління Фонду соціального страхування України від 19.07.2018 № 13.

Положення про комісію: http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/958640

● Рішення про призначення або відмову у призначенні матеріального забезпечення комісія (уповноважений) із соціального страхування підприємства передає до підрозділу бухгалтерії підприємства, який нараховує матеріальне забезпечення.

● Бухгалтерією здійснюється розрахунок матеріального забезпечення на підставі е-лікарняного (за необхідності його паперової роздруківки) та рішення комісії (уповноваженого) із соціального страхування підприємства. Даний розрахунок записується в електронному або паперовому вигляді (за рішенням роботодавця) та відображається в бухгалтерських проводках.

● Заповнюється заява-розрахунок та подається до відділення Фонду за місцем обліку.

Роз'яснення щодо заповнення заяви-розрахунку для надання матеріального забезпечення (загальне): http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/960180

Щодо особливостей оформлення заяв-розрахунків за е-лікарняними: http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/975846

Гаряча лінія з питань оплати е-лікарняних: 0-800-501-892

● Подати заяву-розрахунок за е-лікарняними можливо:

- в електронному виді за допомогою клієнтського спеціалізованого програмного забезпечення із застосування електронного підпису/печатки,

- або на паперових носіях.

Більшість роботодавців вже перейшли на електронний документообіг з Фондом соціального страхування України – близько 80% заяв-розрахунків подаються до Фонду онлайн.

● Зверніть увагу, що наявний в електронному кабінеті страхувальника інтерфейс для подання заяв-розрахунків наразі не має функціональної реалізації. У випадку подання роботодавцем заяви-розрахунку через кабінет на сайті Пенсійного фонду така заява-розрахунок не передається до органів Фонду соціального страхування України. Скористайтесь клієнтським спеціалізованим програмним забезпеченням.

● Подати заяву-розрахунок до ФССУ роботодавець має не пізніше 5 робочих днів з моменту прийняття рішення про призначення матеріального забезпечення комісією (уповноваженим).

● Якщо роботодавець має декілька листків непрацездатності різних видів, він має подати заяви-розрахунки окремо за паперовими і е-лікарняними.

● Упродовж одного місяця з дня виплати допомоги працівнику роботодавець направляє до Фонду повідомлення про проведення виплат за встановленою формою. Це також можна зробити в електронному виді.

 

Пресслужба виконавчої дирекції
Фонду соціального страхування України

 

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь